Fair play w sporcie szkolnym.
Interpretacja fair play w odbiorze społecznym nie jest jednoznaczna. Dla jednych jest to zbiór etycznych zasad postępowania , dla innych bywa zbiorem reguł kwestionowanych , szczególnie w sporcie wyczynowym, gdzie w grę wchodzą duże pieniądze.
Idea fair play jest też odbierana jako podstawowe pytanie dotyczące przyszłości sportu.
Czym więc jest fair play ?
W polskim ,,Słowniku Wyrazów Obcych” z roku 1961 stwierdza się , że fair play to ,, uczciwa gra, współubieganie się przy zachowaniu równych szans”.
Według ,,Słownika Języka Polskiego” z roku 1978 fair play to,, zgodna z zasadami, uczciwa , honorowa, lojalna gra lub walka”.
Zaś ,,Encyklopedia PWN” z 1995 roku podaje następującą definicję ,,współzawodnictwo sportowe prowadzone w sposób uczciwy , szlachetny i zgodny z przepisami. Od 1964 przyznawana jest międzynarodowa nagroda i wyróżnienie fair play”.
Charakteryzując fair play używa się zróżnicowanych określeń takich jak: uczciwość, etyka, honor , lojalność, czystość, moralność, przestrzeganie reguł, szacunek dla przeciwnika.
Reguły postępowania określają raczej właściwą postawę sportowców wobec idei fair play , chronią przed cielesnymi i psychicznymi urazami. Fair play jest przede wszystkim osobistym, wewnętrznym zobowiązaniem zawodnika do przestrzegania szeroko pojętych wartości humanistycznych.
Analiza znaczenia idei fair play w życiu współczesnych społeczeństw prowadzi do wniosków niezbyt optymistycznych. Również w naszym kraju , pod wpływem kryzysu wartości, pojawiają się postawy negowania idei fair play głównie w sporcie wyczynowym. Uwagę zwraca przenikanie negatywnie ocenianych obyczajów(doping, przemoc, szowinizm) do sportu szkolnego. Dlatego też Międzynarodowy Komitet Fair Play wydał w 1992 roku Deklarację Fair Play pod znamiennym tytułem ,, Fair play dla wszystkich”. Zwraca się w niej uwagę ,że fair play powinna być obecna we wszystkich formach sportu i w każdej kategorii wiekowej , ze względu na jej uniwersalne wartości wychowawcze. Międzynarodowy Komitet Fair Play apeluje o współpracę w krzewieniu wartości fair play do rządów różnych państw, klubów i organizacji sportowych, do trenerów, sędziów , działaczy, dziennikarzy , publiczności a szczególnie do sportowców. Idea fair play powinna znaleźć odpowiednie miejsce w programach wszystkich zawodów sportowych.
Niniejszy artykuł nawiązuje do niektórych myśli zawartych w Deklaracji Fair Play.
Fair play w sporcie szkolnym to nie tylko wyeliminowanie przemocy , ale także:
*posiadanie równych szans;
*współzawodnictwo z innymi o zbliżonych warunkach fizycznych;
*równe zaangażowanie wszystkich uczestników.
W dyskusjach o fair play problemom tym poświęca się mniej uwagi niż tego wymagają. Fair play w sporcie młodzieżowym można postrzegać w dwóch kategoriach:
-indywidualnych
-społecznych
Indywidualne znaczenie idei fair play związane jest głównie z osobistą odpowiedzialnością uczestników i dotyczy:
-fizycznego i psychicznego kontaktu między przeciwnikami;
– troski o dobre samopoczucie własne i innych;
-starania osiągnięcia sukcesu na możliwie najwyższym poziomie;
-akceptowania decyzji sędziego i przestrzeganie reguł gry ;
-samokontroli w przypadku zwycięstwa i porażki.
Społeczne uwarunkowania znaczenia idei fair play związana jest bardziej z odpowiedzialnością organizatorów sportu i dotyczy:
-
formułowania zasad, które czynią sport bardziej atrakcyjnym ;
-
organizowania zawodów, w którym przeciwnicy mają mniej więcej równe szanse;
-
dostosowania planów treningowych do potencjalnych możliwości fizycznych młodych uczestników ;
-
kontrolowania warunków treningu i współzawodnictwa, aby przebiegało ono w dobrej atmosferze i poczuciu bezpieczeństwa.
W sporcie szkolnym nauczyciele i trenerzy ponoszą specjalną odpowiedzialność , większą niż tacy sami nauczyciele i trenerzy w sporcie dorosłych. Z jednej strony muszą chronić młodych zawodników przed zbytnim ryzykiem i kontuzjami , z drugiej muszą stymulować ich aktywność. Większość młodych ludzi nie wybiera uczestnictwa w sporcie dla celów edukacyjnych , robią to dla przyjemności i zadowolenia z uprawiania sportu. Ale sport zapewnia im bogate możliwości edukacyjne, związane z promocją zasad fair play.
Wyróżniamy cztery podstawowe zasady:
1.Samokontrola.
Związana ona jest z podkreśleniem przez trenerów następujących reguł:
*obserwuj i ucz się zasad gry;
*pokonuj przeciwnika umiejętnościami a nie zachowaniem agresywnym;
*nigdy nie dyskutuj z sędziami;
*nie stosuj fauli;
*reaguj natychmiast na gwizdek sędziego;
*nigdy nie bierz odwetu , nie odgrywaj się na przeciwniku;
*zwycięstwo przyjmuj w sposób skromny a porażkę godnie.
W praktyce sportowej rzadko próbuje się łączyć te zasady z ideą fair play .Zaniedbanie tych prostych wychowawczych poczynań może spowodować niezrozumienie przez młodzież znaczenia uczestnictwa w sporcie i jego wartości twórczych, które pobudzają młodych ludzi do rozwoju.
2.Orientacja na dziecko.
Główne dyskusje na temat fair play dotyczą sportu wyczynowego i są przenoszone do sportu szkolnego, nie biorąc pod uwagę jego specyfiki. Trenerów i nauczycieli wychowania fizycznego należy zachęcać do innego, szkolnego widzenia zasad fair play. Trzeba widzieć zachowanie dziecka i jego potrzeby. Nauczyciele i trenerzy muszą pamiętać o wspólnym poszukiwaniu nowości w technice i taktyce, oraz dostosować trening do indywidualnych predyspozycji młodego człowieka.
Organizatorzy sportu muszą również uświadomić sobie , że sport szkolny to realizacja potrzeb fizycznych i psychicznych młodych ludzi. Należy pamiętać o tym ,aby sport młodzieżowy zapewniał realizację tych potrzeb , a nie podporządkowywał dzieci i młodzież potrzebom sportu.
Zasady fair play w sporcie szkolnym wymagają zwrócenia uwagi na:
*sportowe doświadczenie uczestników;
*poziom ich rozwoju fizycznego ;
*ich oczekiwania wobec uczestnictwa w sporcie;
*odpowiedni kontakt między trenerem, nauczycielem a uczniem.
3. Fair play w procesie wychowawczym.
Trenerzy i nauczyciele w-f mogą przyczynić się do lepszego przyswajania uczniom zasad fair play poprzez przestrzeganie następujących reguł:
*postępuj zgodnie ze swoim sumieniem;
*postępuj uczciwie w praktyce wychowawczej ;
*nie broń się przed oceną i samooceną własnych zachowań;
*nie stresuj młodych zawodników;
*współpracuj z rodzicami aby osiągnąć wychowawcze porozumienie;
* stawiaj jasne zadania i problemy.
Za promowanie takich zaleceń odpowiedzialne powinny być kluby sportowe , szkoły i nauczyciele.
4. Pozytywne znaczenie sukcesu.
W wielu środowiskach dążenie do osiągnięcia sukcesu odbierane jest często negatywnie np. dzieci pracujące pilnie w szkole przezywane są kujonami Społeczna ocena pracy sportowej przedstawia się inaczej. Przyjmuje się jako normę to , że młody sportowiec musi systematycznie pracować, a kolejne osiągnięcia dają mu dalszą motywację do treningu. Sukces sportowy spotyka się z uznaniem i aprobatą. Sprzyja to upowszechnianiu wartości fair play.
Trenerzy i nauczyciele powinni rozmawiać z młodymi zawodnikami o swoich doświadczeniach w dziedzinie fair play i wykorzystać to w pracy wychowawczej.
Sędziując zawody sportowe , a w szczególności gry zespołowe , a także biorąc w nich udział jako trenerzy , zaobserwowaliśmy , że zachowanie zawodników na boisku jest uzależnione od sposobu bycia ich trenera . Jeżeli nauczyciel, opiekun drużyny zaczyna zachowywać się niekulturalnie, mieć pretensje do sędziów czy swoich podopiecznych , wprowadza do drużyny zachowanie agresywne. Agresja rodzi agresję i wówczas trudno jest zachować zasady fair play na boisku. Często zdarza się, że uczeń agresję z boiska i trybun przenosi do dyskoteki, klasy , domu i rodziny.
Trenerzy i nauczyciele wychowania fizycznego – pamiętajmy o tym , aby swoim zachowaniem dawać przykład sportowej postawy, w której przestrzeganie zasad fair play to podstawowy czynnik kształtowania osobowości ucznia- zawodnika.