Istnieje wiele definicji stresu i teorii na temat jego powstania. Dla potrzeb pracy z uczniem proponuję przyjąć najprostszą definicję: stres jest to stan psychofizyczny spowodowany sytuacją, z którą nie potrafimy sobie poradzić.
Stres może objawiać się różnymi reakcjami:
- obojętnością
- znudzeniem
- niechęcią do działania
- otępieniem
- apatią
- zwolnionym refleksem
- zaburzeniem koordynacji wzrokowo – ruchowej
- brakiem koncentracji uwagi
- nadpobudliwością ruchową
- lękiem przed wykonaniem zadania
- agresją
- dużym napięciem mięśni całego ciała
- drżeniem głosu
- nadmiernym poceniem się
- podwyższonym tętnem
- bladością twarzy lub zaczerwieniem
- ogólnie złym samopoczuciem ( bóle głowy, kręgosłupa, zaburzenia żołądkowa itp. ).
Stres może powodować narastanie problemów związanych z własną wartością dziecka. Oto lista stresowych oznak
( A. Hart 1995). Dziecko ( uczeń ):
- wydaje się nieszczęśliwe, nie uśmiecha się, nie okazuje radości,
- łatwo wpada w przygnębienie, odpycha innych od siebie, odmawia pocieszenia,
- często porównuje się z innymi, zawsze postrzegają ich jako bardziej wartościowych,
- dużo narzeka, krytykując innych członków rodziny,
- dokucza innych, aby poprawić swój obraz siebie
- boi się nowych wyzwań, nie chce uczyć się nowych umiejętności