Wystarczy, aby uczniowie w domu mieli talię kart do gry i…już 🙂
A co jeśli dzieciaki powiedzą, że nie mają kart?
Spokojnie – mogą sobie je wydrukować z Internetu, albo zrobić własnoręcznie.
Można pobrać sobie plansze i wydrukować. Ta opcja zdecydowanie przyda się do szkoły 🙂
Można wykorzystać te plansze również do rozgrzewki, warto wtedy tylko zmienić, albo dodać inne ćwiczenia 🙂
Fajnie jeśli uczniowie zagrają w te gry z rodziną.
Przygotowałam dwie aktywne gry w karty.
Aktywna Gra w Karty – KOLORY
Pierwsza gra dotyczy kolorów.
– Serce (kier)
– Żołądź (trefl)
– Dzwonek (karo)
– Wino (pik).
Każdy kolor karty odpowiada konkretnemu ćwiczeniu.
WARIANT I
– Przed rozpoczęciem gry trzeba ustalić liczbę powtórzeń lub czas trwania ćwiczenia.
– Losowana jest kolejność – kto wyciągnie najwyższą kartę jest pierwszy w kolejności.
– Krupier rozdaje wszystkie karty, których nikt nie widzi. Są na kupce przed każdym graczem.
– Po kolei (pojedynczo) każdy uczestnik odsłania swoją pierwszą kartę z góry.
– Należy patrzeć tylko i wyłącznie na kolor.
– Uczestnik wykonuje zadanie z pierwszego rzędu. Dopiero jeśli w następnej kolejce będzie taki sam kolor jak poprzednio przechodzi do kolejnego rzędu ćwiczeń.
– Krupier zaznacza/zapisuje kto jaki w danej kolejce miał kolor.
– Gdy komuś uda się wykonać wszystkie zaproponowane ćwiczenia z jednego koloru – wygrywa.
WARIANT II
Do gry można dołączyć liczbę powtórzeń (lub czas), która widnieje na karcie.
Propozycja liczby powtórzeń lub czasu poniżej w drugiej grze z kartami (wariant I).
WARIANT III
Gra w kolory.
Uczestnicy dostają po 5 kart. Mogą, a nawet muszą je widzieć.
Ich zadaniem jest:
a) uzbieranie jak największej liczby kart o tym samym kolorze.
Każdy ma możliwość wymiany maksymalnie 3 kart.
Jeśli uczestnik ma więcej kart o tym samym kolorze. Wówczas kasują mu się zadania – musi wykonać je tylko raz, a nie np. 5 jeśli zbierze karty w tych samych kolorach.
Jeśli uczestnik w następnej rundzie znowu będzie miał karty w tym samym kolorze, co w poprzedniej, wówczas przechodzi do kolejnego rzędu z planszy.
Kto w danej rundzie będzie miał mniej zadań do wykonania, zdobywa 1 duży punkt, (wygrywa rundę). Uczestnicy wcześniej ustalają ilość rund. Kto podczas całej gry będzie miał mniej zadań do wykonania – wygrywa całą grę.
Aktywna Gra w Karty – FIGURY
Druga gra dotyczy figur.
WARIANT I
Gra w WOJNĘ
Chyba każdy zna zasady gry w Wojnę.
Dla przypomnienia – Wszystkie karty są rozdane. Są na stosie, położone w taki sposób, aby nie było widać co jest na karcie.
Gracze wykładają jednocześnie swoje karty (pierwszą z góry). Kto ma najwyższą kartę – zabiera wszystkie wyłożone karty przez uczestników.
Gdy uczestnicy wykładają te same karty (figury), wówczas jest WOJNA.
Następną kartę z góry trzeba położyć na wyłożoną wcześniej kartę (tak, aby nie było widać co na niej jest), a trzecią kartę wykłada się na dwie pozostałe, tak aby każdy widział co na niej jest.
Wyższa karta wygrywa i zabiera wszystkie wcześniej wyłożone.
Dodatkowo oczywiście w tę grę wprowadzamy aktywności, które są rozrysowane na planszy.
– Kto ma słabszą kartę w danej rundzie wykonuje zadanie z planszy i odpowiednią liczbę powtórzeń.
– Gdy jest WOJNA każdy uczestnik wykonuje zadanie, a po wyłożeniu dwóch następnych kart, wykonuje ćwiczenie osoba, która miała niższą kartę.
Liczba powtórzeń:
– 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 (wiadomo – tak jak pokazuje karta)
– J (Jop) – 11
– D (Dama) – 12
– K (Król) – 13
– A (As) – 15
lub
Czas powtórzeń:
– karty 2, 3, 4, 5 – 10 sekund
– karty 6, 7, 8, 9, 10 – 20 sekund
– Jop – 30 sekund
– Dama – 40 sekund
– Król – 50 sekund
– As – 60 sekund (minuta)
WARIANT II
Każdy uczestnik otrzymuje od krupiera sześć kart i po kolei odkrywa je i wykonuje zadania.
Liczba powtórzeń (lub czas) jak wyżej.
WARIANT III
Gra w figury.
Uczestnicy dostają po 5 kart. Mogą je widzieć.
Ich zadaniem jest:
a) uzbieranie jak największej liczby kart o tej samej figurze.
Jeśli uczestnik ma więcej takich samych figur. Wówczas kasują mu się zadania – musi wykonać je tylko raz, a nie np. 4 jeśli zbierze wszystkie figury.
Każdy ma prawo wymienić maksymalnie 3 karty w danej rundzie.
Kto w danej rundzie będzie miał mniej zadań do wykonania, zdobywa 1 duży punkt, (wygrywa rundę). Uczestnicy wcześniej ustalają ilość rund. Kto podczas całej gry będzie miał mniej zadań do wykonania – wygrywa całą grę.
wersja w pdf do pobrania
http://sporttopestka.pl/wp-content/uploads/2020/04/Sport-to-Pestka.pdf
http://sporttopestka.pl/wp-content/uploads/2020/04/Sport-to-Pestka1.pdf
Bibliografia
Kreatywny Nauczyciel WF